Aloitin Kampin palvelukeskuksen johtajana 11.2.2008. Paikkaa
hakiessani totesin, että koulutukseni, harrastukseni ja yhteiskunnallinen
aktiivisuuteni sekä laaja työkokemukseni ovat vahvuus työhön palvelukeskuksen
johtajana. Tämä on osoittautunut oikeaksi olettamukseksi. Olen saanut työssäni
käyttää monipuolista osaamistani. Minulla on ollut hyviä esimiehiä, jotka ovat
luottaneet alaisiinsa. Palvelukeskustoimintaa on kehitetty jatkuvasti, toiminta
on tänään hyvin erilaista kuin kymmenen vuotta sitten. Työntekijöiden työpanos
kohdistuu entistä enemmän tukea tarvitseviin asiakkaisiin, muussa toiminnassa
vapaaehtoiset ja yhteistyökumppanit ovat vahvassa roolissa.
Kampin palvelukeskuksen toiminta on vilkasta, toimijoita ja
toimintaa on paljon. Viikoittain on kymmeniä tilavarauksia, tilavaraukset ovat
moninkertaistuneet kymmenen vuoden aikana. Toiminnan suunnittelu on sujuvaa ja
Palmu-ohjelma toimii tilavarauksissa sekä tilastoinnissa. Alkuvuosinani
tilastointi tehtiin excel- ohjelmalla, tiedot kerättiin vihkoista. Luotettavuus
oli vähän sitä ja tätä, luotettavuus on parantunut.
Tullessani palvelukeskuksessa oli paljon epäselviä asioita, toiminta
ei ollut kaikilta osin ohjeiden mukaista, muutokset toiminnassa olivat
välttämättömiä. Asiakkaat vastustivat muutoksia kiihkeästi. Valituksia
laadittiin eri tahoille. Toivon, että seuraajani otetaan paremmin vastaan.
Asiakkaat ovat saaneet havaita, että toiminta on muuttunut siten, että asiakkaat
ja vapaaehtoiset ovat tasa-arvoisia, heitä ei lajitella tärkeisiin ja vähemmän
tärkeisiin. Sovituista asioista pidetään kiinni. Viestintää on parannettu.
Yhteisiä pelisääntöjä on laadittu yhdessä asiakkaiden ja vapaaehtoisten kanssa.
Palvelukeskuksessa on noin 1 000 asiakasta päivässä,
vapaaehtoisia on noin 160 ja järjestöjä kymmeniä toiminnassa mukana. Toiminta
on aktiivista ja iloista, asiakkaita on paljon ja heille toiminnan järjestäjiä runsaasti,
tämä mahdollistaa monipuolisen toiminnan. Asiakkaat kokevat palvelukeskuksen
tärkeänä ja moni sanoo palvelukeskuksen olevan hänen toinen kotinsa.
Palvelukeskuksessa asiakas voi olla aktiivinen osallistuja tai tiloissa voi
istuskella ja seurata muiden toimintaa. Asiakas päättää itse oman roolinsa.
Tiedotusvälineet ja opiskelijat ottavat usein yhteyttä ja
kysyvät asiakkaita haastateltavaksi, esiintyjäksi, tutkimuskohteeksi jne.
Asiakkaat ovat mielellään osallistuneet näihin toimintoihin, osa on jopa
kilpaillut siitä keskenään, kuinka paljon julkisuutta ovat saaneet. On ollut
mukava nähdä tuttuja kasvoja televisiossa ja
lehdissä sekä kuunnella keskusteluja radiossa. Kampin palvelukeskuksesta
on tehty videoita, joita voi katsoa You Tubesta. Videoissa kuvataan asiakkaiden
toimintaa ja videoiden kautta palvelukeskuksen toimintaa tehdään tunnetuksi.
Asiakkaat valitsevat henkilökunnasta luottohenkilöitä,
joille he käyvät kertomassa huoliaan ja mukavia asioita elämästään. He tulevat
myös pyytämään tukea hankalissa tilanteissa. On asiakkaita, jotka aina
tervehtivät ohi kulkiessaan ja vaihtavat muutaman sanan työntekijän kanssa.
Moni asiakassuhde on ollut merkityksellinen. Osa läheisistä asiakkaista on
siirtynyt ympärivuorokautiseen hoivaan ja moni on nukkunut pois. Heitä on
ikävä. Olemme muistelleet pois nukkuneita yhteisissä tilaisuuksissa. Jokainen
asiakas jättää jälkensä palvelukeskukseen. Jokainen kuuluu yhteisöön.
Nyt on aika minun luopua työelämästä ja siirtyä nauttimaan
eläkepäivistä. Yli 40 vuotta on työelämää takana ja toivottavasti paljon hyviä
vuosia edessä. Palvelukeskuksen toiminta jatkuu uuden johtajan ja loistavan,
lahjakkaan henkilökunnan sekä aktiivisten vapaaehtoisten ja muiden toiminnan
järjestäjien toimesta.
Toivon kaikille
Kampin palvelukeskuksessa toimiville
mukavaa yhdessäoloa, virikkeitä,
oivalluksia ja keskinäistä sopua!
Riitta Kauppila
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti