1.11.2018

Johtajasta oloneuvokseksi


Aloitin Kampin palvelukeskuksen johtajana 11.2.2008. Paikkaa hakiessani totesin, että koulutukseni, harrastukseni ja yhteiskunnallinen aktiivisuuteni sekä laaja työkokemukseni ovat vahvuus työhön palvelukeskuksen johtajana. Tämä on osoittautunut oikeaksi olettamukseksi. Olen saanut työssäni käyttää monipuolista osaamistani. Minulla on ollut hyviä esimiehiä, jotka ovat luottaneet alaisiinsa. Palvelukeskustoimintaa on kehitetty jatkuvasti, toiminta on tänään hyvin erilaista kuin kymmenen vuotta sitten. Työntekijöiden työpanos kohdistuu entistä enemmän tukea tarvitseviin asiakkaisiin, muussa toiminnassa vapaaehtoiset ja yhteistyökumppanit ovat vahvassa roolissa.

Kampin palvelukeskuksen toiminta on vilkasta, toimijoita ja toimintaa on paljon. Viikoittain on kymmeniä tilavarauksia, tilavaraukset ovat moninkertaistuneet kymmenen vuoden aikana. Toiminnan suunnittelu on sujuvaa ja Palmu-ohjelma toimii tilavarauksissa sekä tilastoinnissa. Alkuvuosinani tilastointi tehtiin excel- ohjelmalla, tiedot kerättiin vihkoista. Luotettavuus oli vähän sitä ja tätä, luotettavuus on parantunut.

Tullessani palvelukeskuksessa oli paljon epäselviä asioita, toiminta ei ollut kaikilta osin ohjeiden mukaista, muutokset toiminnassa olivat välttämättömiä. Asiakkaat vastustivat muutoksia kiihkeästi. Valituksia laadittiin eri tahoille. Toivon, että seuraajani otetaan paremmin vastaan. Asiakkaat ovat saaneet havaita, että toiminta on muuttunut siten, että asiakkaat ja vapaaehtoiset ovat tasa-arvoisia, heitä ei lajitella tärkeisiin ja vähemmän tärkeisiin. Sovituista asioista pidetään kiinni. Viestintää on parannettu. Yhteisiä pelisääntöjä on laadittu yhdessä asiakkaiden ja vapaaehtoisten kanssa.

Palvelukeskuksessa on noin 1 000 asiakasta päivässä, vapaaehtoisia on noin 160 ja järjestöjä kymmeniä toiminnassa mukana. Toiminta on aktiivista ja iloista, asiakkaita on paljon ja heille toiminnan järjestäjiä runsaasti, tämä mahdollistaa monipuolisen toiminnan. Asiakkaat kokevat palvelukeskuksen tärkeänä ja moni sanoo palvelukeskuksen olevan hänen toinen kotinsa. Palvelukeskuksessa asiakas voi olla aktiivinen osallistuja tai tiloissa voi istuskella ja seurata muiden toimintaa. Asiakas päättää itse oman roolinsa.

Tiedotusvälineet ja opiskelijat ottavat usein yhteyttä ja kysyvät asiakkaita haastateltavaksi, esiintyjäksi, tutkimuskohteeksi jne. Asiakkaat ovat mielellään osallistuneet näihin toimintoihin, osa on jopa kilpaillut siitä keskenään, kuinka paljon julkisuutta ovat saaneet. On ollut mukava nähdä tuttuja kasvoja televisiossa ja  lehdissä sekä kuunnella keskusteluja radiossa. Kampin palvelukeskuksesta on tehty videoita, joita voi katsoa You Tubesta. Videoissa kuvataan asiakkaiden toimintaa ja videoiden kautta palvelukeskuksen toimintaa tehdään tunnetuksi.

Asiakkaat valitsevat henkilökunnasta luottohenkilöitä, joille he käyvät kertomassa huoliaan ja mukavia asioita elämästään. He tulevat myös pyytämään tukea hankalissa tilanteissa. On asiakkaita, jotka aina tervehtivät ohi kulkiessaan ja vaihtavat muutaman sanan työntekijän kanssa. Moni asiakassuhde on ollut merkityksellinen. Osa läheisistä asiakkaista on siirtynyt ympärivuorokautiseen hoivaan ja moni on nukkunut pois. Heitä on ikävä. Olemme muistelleet pois nukkuneita yhteisissä tilaisuuksissa. Jokainen asiakas jättää jälkensä palvelukeskukseen. Jokainen kuuluu yhteisöön.

Nyt on aika minun luopua työelämästä ja siirtyä nauttimaan eläkepäivistä. Yli 40 vuotta on työelämää takana ja toivottavasti paljon hyviä vuosia edessä. Palvelukeskuksen toiminta jatkuu uuden johtajan ja loistavan, lahjakkaan henkilökunnan sekä aktiivisten vapaaehtoisten ja muiden toiminnan järjestäjien toimesta.

Toivon kaikille
Kampin palvelukeskuksessa toimiville
mukavaa yhdessäoloa, virikkeitä,
oivalluksia ja keskinäistä sopua!
Riitta Kauppila

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti